zondag 22 mei 2011

Saté Babi van de BBQ

Gisteren gebarbecued op het balkon. Op verzoek van mevrouw Kamphuis. Tijdens de voorbereiding bleek dat ze nog nooit van haar leven zoiets gedaan had! Linksdraaiende opvoeding and all that. We waren dus afhankelijk van de camping-ervaringen uit mijn doorsnee jeugd. Die kwamen weer boven; nu weet ik weer dat het heel lang duurt voor die kooltjes gloeien, maar dat ze het dan ook alleen maar beter gaan doen. In de tussentijd vergrijp je je aan stokbrood met pindasaus en bezuip je je in de zon. Aldus doceerde ik met een grote grijns.

Op de BBQ lagen zelfgemaakte sateetjes, een heel simpel recept. Ik heb eigenlijk gewoon op intuïtie wat door elkaar gegooid voor een marinade. Het resultaat smaakte prima, en dat kwam niet in het minst door het barbecuen op houtskool; ik was bijna vergeten wat dat met je vlees doet. Dat krijg je niet voor elkaar op een andere manier. En zeker niet met zo'n gasbarbecue waar de gemiddelde burger zich tegenwoordig van bedient. Bovendien heb je dan niet meer die nostalgische barbecue-ellende.

nodig:
  • 4 ons hamlappen
  • eetlepel ketjap manis
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • eetlepel sambal badjak
  • halve eetlepel sesamolie
Meng ketjap, knoflook, sambal en sesamolie tot een marinade. Snijd het vlees in blokjes en meng goed met de marinade. Rijg aan stokjes. Op de BBQ gooien en WACHTEN. Af en toe keren. Voorzichtig proberen of het al gaar is door een stukje doormidden te bijten. Als het wit is is het goed. Maar zoals bij elke BBQ eet je ook weleens wat rauwer vlees, uit ongeduld. Let daarmee op, maar ik heb gisteren wel weer geleerd dat medium varkensvlees best lekker is.

Serveer met een goede satésaus. Ik had geen zin om die zelf te maken. Dan kan je het beste bij de toko saté halen van Ratu Culinair. Is echt heel lekker, niet te vergelijken met Conimex. Ratu heeft pindasuzen voor verschillende toepassingen, zoals bv. Gado Gado.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten