dinsdag 31 maart 2009

Ratatouille (vega)

Vandaag deed ik beroepshalve een test die je zou moeten vertellen welk type groente-eter je bent. Je krijgt dan tips over wat je zou kunnen doen met verwerkte groente (potje, blikje, diepvries). Nou, daar doen wij niets mee. Alleen de term al. De enige verwerkte groente die in onze keuken komt is een blikje gepelde tomaten. Omdat die nu eenmaal beter zijn dan de hollandse tomaten (Wasserbombe noemen ze die in Duitsland) die je "vers" kunt kopen. En vooruit, kidneybonen en kikkererwten halen we ook uit een blikje. Volgens de test moest ik maar aan de ratatouille uit blik. Mooi niet. Zo kan het ook:

Zet de rijst op met water (3 kopjes water op 2 kopjes rijst), een eetlepel olijfolie, en zout en laat het droogkoken (zie ook André's nasi voor dit procedé). Terwijl de rijst kookt, bak je de ui, courgette, paprika en aubergine in de andere eetlepel olijfolie. Na een paar minuten kunnen de provencaalse kruiden, peper, komijn en knoflook erbij. Even op temperatuur laten komen. Dan de inhoud van het blik tomaten erin gooien met het halve bouillonblokje. Het geheel 10 minuutjes laten sudderen. Zo, nu heb je zelf groenten verwerkt.

Ingrediënten:
  • Halve aubergine in blokjes
  • Kwart courgette in blokjes
  • Kleine ui, gesnipperd
  • Halve groene of rode paprika, in blokjes
  • Blikje gepelde tomaten op sap
  • 2 kopjes rijst
Kruiden en specerijen:
  • 4 theelepels provencaalse kruiden (thijm, rozemarijn, oregano etc.)
  • 2 teentjes knoflook, geperst
  • 2 eetlepels olijfolie
  • Halve theelepel komijnpoeder
  • Half blokje groentebouillon
  • Zeezout
  • Zwarte peper uit de molen

1 opmerking:

  1. Handig: ik moet ook aan de ratatouille volgens de test, of aan de diepgevroren erwtjes. Ook lijkt men mij aan te raden om vrienden mij mij thuis uit te nodigen voor een hapjesbuffet. Hoe ik aan die vrienden kom vertelt de website dan weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen